Introductie chatbots

Chatbots zijn kleine programmatjes binnen chat- en messenger-apps. Een bot kun je het beste zien als een geautomatiseerde gesprekspartner zoals Siri van Apple. Deze tools zullen de komende jaren steeds intelligenter en krachtiger worden, misschien nog slimmer dan het menselijk brein. Met behulp van machine learning en artificial intelligence nemen de functionaliteiten in rap tempo toe. Waar voor jaren terug je alleen antwoord kon krijgen op een aantal voorgeprogrammeerde keuzemenu’s, worden chatbots de komende tijd steeds pro actiever.

Binnen grote hoeveelheden data kunnen momenteel via algoritmes al patronen ontdekt worden. Hiermee kunnen chatbots niet alleen vragen herkennen, maar ook op inspelen met relevante informatie. Zou deze ontwikkeling op de behoefte van de klant naar ‘instant information’ kunnen inspelen?

Hedendaagse toepassingen van chatbots

Momenteel experimenteren steeds meer bedrijven met chatbots. Een uitgebreid onderzoek stelt dat 80% van de bedrijven aangeeft in 2020 gebruik te willen maken van deze vernieuwende technologie. De mogelijkheden voor het opzetten van een chatbotservice worden ook steeds laagdrempeliger. Zo is Facebook het afgelopen jaar begonnen met het implementeren van een bot binnen haar eigen Facebook Messenger app:

Voor zowel grote als kleine bedrijven is het dus al mogelijk om eenvoudig slimme geautomatiseerde antwoorden te geven via de Messenger app. Ideaal om de meest gestelde vragen binnen enkele ogenblikken te beantwoorden. Een voorloper op het gebied van chatbots is KLM:

Chatbots en de vastgoedsector

Het ultieme doel van chatbots is dat mensen niet meer kunnen herkennen of ze met een computer of persoon praten. In de komende jaren zullen bots steeds een stukje menselijker worden en gerichter informatie kunnen verschaffen. Ideaal voor de vastgoedbranche, waar mensen erg betrokken zijn bij de verkoop van hun woning of bedrijfspand. Stel je de volgende voorbeelden eens voor:

Chatbot Makelaar

Het klinkt nog allemaal als verre toekomstmuziek, maar wie weet hoe snel de technologie gaat om deze specifieke toepassingen mogelijk te maken voor de MKB-er. Stel dat deze chatbots in bepaalde mate jouw planning kunnen controleren, dan kunnen zij ook gericht een informatief antwoord geven op klanten. Onze voorspelling is dan ook dat in de toekomst steeds vaker via dergelijke chatsystemen naar woningen gezocht gaat worden.

Chatbots kunnen voor de makelaardij en vastgoed een geweldige aanvulling zijn voor de marketingafdeling. De implementatiemethoden worden steeds eenvoudiger en dit betekent ook dat deze vernieuwende methode van klantcontact steeds dichterbij komt. Het positieve hieraan is dat verkopers van vastgoed steeds meer hun focus kunnen leggen op het communiceren met als doelstelling de retentie te verbeteren. Met andere woorden: waardevolle communicatie welke de klant verbindt met het bedrijf.

Momenteel maakt Topr zelf nog geen gebruik van chatbots, wie weet gaat dit in de toekomst veranderen. We vinden het in ieder geval belangrijk om iedereen persoonlijk te woord te blijven staan. Onze Topr’s van het customer service team staan jullie graag te woord!

Daarnaast horen wij graag jullie ideeën en/of toepassingen over het gebruik van chatbots in de vastgoedsector.